E-mail kampányok, webszövegek 
és automatizált hírlevél sorozatok 
készítése kis- és nagyvállalatoknak

Akciós hírlevélkiküldés bérelt adatbázisra - így szól a hirdetés...

2021.06.20. | Hozzászólások (0 db)

A Facebookon jött szembe velem ez a hirdetés, amely arra buzdítja a vállalkozások vezetőit és marketingeseit, hogy válasszák az egyszerűbb módot:

Saját lista építése és gondozása helyett béreljenek adatbázist, azaz küldjék ki a hirdető médiacég 500 ezres adatbázisára a hírlevelüket.

 

Akciós hírlevélkiküldés bérelt adatbázisra - így szól a hirdetés...

Mi a bajom ezzel?

Nagyon sok ügyfelünk volt (és biztosan lesz is még), aki felvetette a gondolatot, hogy írjunk egy ütős hírlevelet, amit majd kiküld az XY cég (jellemzően kuponos oldalak) a hatalmas, több százezres e-mail listájára.

Erről én mindenkit megpróbálok lebeszélni

... de nem mindenkit sikerül... 

Íme 2 példa, amikor az ügyefelinket nem sikerült lebeszélni egy-egy kecsegtetőnek tűnő ajánlatról:

  1. A hírlevél, amit tényleg kimaxoltunk.

    A kedvezményes ajánlat: nyereményjáték egy nagyértékű élményautózásért.

    Az eredmény a kuponos cég bemondása alapján: 360.000 fős (saját gyűjtésű, valóban önkéntesen feliratkozókat tartalmazó - khm khm... valóban?) e-mail listára kétszeri kiküldés.

    Ténylegesen: alig 1.000 oldallátogató az ügyfél weboldalán, mindössze 4 db játékos és 0 darab vásárlási konverzió.

    Hát nem túl fényes számok... Pedig a kuponos cég az egekig magasztalta a kiküldéssel elérhető hiper-szuper eredményeket...

    A kiküldéssel, a nyereményjátékkal, a hírlevél elkészítésének költségeivel együtt nagyjából 300.000 Ft ment itt kárba.

    Ebből a levélkiküldésből - nem meglepő módon - a kuponos cégtől nem kaptunk értékelhető statisztikákat. Hiába kértük. Nem egyszer, nem kétszer. Pedig rettentően kíváncsiak lettünk volna a ténylegesen kiküldött levelek számára, a megnyitási arányra, a visszapattanók számára, az átkattintások arányára. Mi csak az ügyféloldali adatokat láttuk a Google Analitikában. Azok meg nemhogy hiper-szuperek, hanem egyenesen siralmasak voltak.

  2. A másik ügyfelünk óvatosabb volt.

    Ő egy sokkal kisebb, alig 70.000-es céges listára küldette ki a hírlevelét, amit mi gondosan, ügyféltípusokra hangoltan készítettünk el. A és B verzióban is, hogy lássuk, melyik teljesít jobban.

    A két változat célja az volt, hogy kértük a lista tulajdonosát, hogy a lista egy kis részére (max 10%-ára) küldje ki mindkét levelet. És amelyik jobban teljesít majd, az menjen ki a fennmaradó 90%-nak. - Hát persze, hogy nem így csinálták... Közel 100 ezer forintért ilyesmivel ők nem akartak bajlódni...

    Az ajánlat: a levélben egy kipróbálási lehetőséget kínáltunk fel az olvasóknak: egy speciális, gerinckímélő szék 1 hetes díjmentes tesztelését.

    Az eredmény a lista tulajdonosának bemondása alapján: "Értékelhető" statisztikaként itt azt kaptuk vissza, hogy "az A/B tesztelésre írt hírlevél változatokat 50-50% arányban küldték ki (az 5-5-90% helyett), az egyik tárgymező 6,7%-os megnyitást generált, míg a másik 4,7%-ost." 

    Na bumm... Nesze semmi fogd meg jól!

    Hiába kértünk itt is konkrét számokat, print screen-eket, ugyanúgy, ahogy a másik ügyfelünk esetében. Ez a cég is féltve őrizte a titkait, és egyetlen értékelhető számadatot sem adott ki.

    A tesztelésre ténylegesen senki nem jelentkezett, ami meglepő egy 70.000 ezres listán. Ha a két megnyitási arányt összedjuk, akkor elvileg a 70.000 olvasóból 8.200 olvasta az üzenetet. Ennek ellenére senki nem akarta kipróbálni a prémium kategóriás széket, amit a megbízó cég egyébként ingyen szállított oda és vissza, háztól-házig.

    És a költségek? A levél kiküldése és hírlevél megírásának díja nagyjából 150.000 Ft-ot tett ki. Ez az összeg landolt ügyfelünk esetében a kukában.

Hiába vetettünk be mindent, nem sikerült lebeszélni a fenti két ügyfelet az ilyen típusú kiküldésről. Ők voltak azok, akik bevállalták, hogy inkább saját kárukon tanulnak, de semmiképpen sem szereznék ezt a vonzó lehetőséget kihagyni. Utólag persze belátták, hogy nekünk volt igazunk, és az elköltött összeget jobban fel tudtuk volna használni más célokra.

Remélem, hogy ez a két példa is megmutatja Önnek, hogy nem éri meg idegen adatbázisra kiküldetni a cége reklámüzenetét.

Mindjárt azt is elárulom, hogy miért nem. De előtte egy fontos kérdés:

Legális az ilyen levélküldés egyáltalán?

Joggal merül fel Önben is a kérdés, hogy vajon törvényes-e, amit ezek a cégek csinálnak.

A válasz erre az, hogy többnyire sajnos igen. Mert a általában az adatvédelmi törvény főbb pontjait betartják, azaz csak annak küldenek levelet, aki feliratkozott hozzájuk és feladóként az a cég van megadva, akinél játszott az olvasó valamilyen promócióban.

Az ügyfeleink is ezzel kapcsolatban szoktak kérdezgetni, amikor az érveket gyűjtik a bérelt adatbázisra való hírlevelezés mellett:

"Én szoktam kapni 3. cégtől is ajánlatot hivatkozva egy korábbi promócióra."

Azok a cégek, akik a különböző promóciók szervezésekor hatalmas adatbázisokra tesznek szert, előszeretettel alkalmaznak az ÁSZF-ben az olyan megfogalmazásokat, mint például:

"Ön az adatkezelőnél felhatalmazást adott arra, hogy az XXXXX (a továbbiakban: adatkezelő) Önt reklámcélból megkeresse. Ezzel hozzájárult ahhoz, hogy az adatkezelő az Ön adatait a regisztrációt követő 5 évig vagy visszavonásig kezelje.

Az eDM levélben szereplő adatok forrásai:

Ön a felhatalmazását a következő forrásokon adta meg:

  • a XXX Kft. által szervezett nyereményjátékban vagy 

  • azok partnerei (XXX Média Kft. 1149 Budapest, , YYY Kft.1071 Budapest, AAA Média Kft. 1085 Budapest,  BBB Kft. 1119 Budapest, CCC Kft. 1025 Budapest, , DDD Media Kft.1097 Budapest, EEE Kft. 1026 Budapest,) által szervezett nyereményjátékban vagy 

  • a XXX Kft.  honlapjain."

Törvényi kiskapuk tehát vannak. Mi mégis úgy gondoljuk, hogy nem érdemes ezeket keresnie!

Miért nem működnek ezek a bérbe történő kiküldések?

  • Mert a listák rossz minőségűek: nyereményjátékokkal, padlóajánlatokkal iratkoztatják fel az adatbázisba az embereket.

  • Nincsenek ápolva ezek a adatbázisok: a tulajdonosok a lista folyamatos kiszipolyozásán dolgoznak: kizárólag akciós ajánlatokat küldenek az olvasóknak. Akár napi rendszerességgel. Ezzel pedog csakis azt érik el, hogy a megnyitási és átkattintási arányok jó esetben 1-5%-ra , rossz esetben 1% alá is visszaessenek.

  • A legtöbb listán nincs érdeklődési kör, lakóhely vagy életkor szerinti szegmentálás, vagy ha van, az sem releváns.

  • Az ilyen cégek a "NAGY SZÁMOK TÖRVÉNYE" alapján dogloznak, azaz mindenkit, aki feliratkozott spammelnek idegen cégek ajánlatával. Ugye Ön sem szeretné, ha a lehetséges leendő vásárlóival az első érintkezése egy spam levél lenne?

  • A feliratkozók ingyenes termékmintákért, nyereményekért iratkoznak fel elsősorban, és nem azért, hogy Öntől vásároljanak (hiszen a legtöbbjük nem is hallott talán még az Ön cégéről).

Időigényesebb ugyan, de nagyságrendekkel hatékonyabb, ha saját adatbázist épít olyan érdeklődőkből, akik az Ön termékeire vagy szolgáltatásaira kíváncsiak. Egy saját listán az átlagos levélmegnyitási arány 15-70% között mozog a lista minőségétől, és a szegmentálástól függően. Ráadásul a saját listájának van bizalma az Ön, az Ön cége, és annak termékei, szolgáltatásai iránt. Így eredményesebb lehet a marketingje is.

Sőt! A saját maga által összegyűjtött adatbázist remarketing célokra is használhatja! Így többféle módon is megérintheti a követőit. 

A fenti példákhoz viszonyítva, 150.000 Ft-ból egy igazán jó Lead Magnettel (csalival) akár 10.000 feliratkozót is összegyűjthet.  Olyan emberekből, akik VALÓBAN érdeklődnek az Ön termékei és szolgáltatásai iránt. Ezeket az embereket ráadásul nem csak egyszer érintheti meg, egyetlen levéllel, hanem a leiratkozásukig akárhányszor!

Mielőtt egy ilyen "kecsegtető" ajánlatra gyors igent mondana, feltétlenül gondolja át a következőket: 

  • nem szenved-e a kiküldéstől presztízsveszteséget az Ön cége?
  • megtérülővé tudja-e tenni a levél kiküldésének költségeit?

  • nem tudná-e hatékonyabban elkölteni ezt az összeget a marketingben? 

Konklúzió

A nagy adatbázissal rendelkező cégek ajánlatai első blikkre vonzónak tűnnek. Azonban, ha ennek a cikknek az elolvasása után közelebbről megnézi a dolgot, láthatja, hogy egy ezekre a nagynak tűnő, de valóságban gyarta listára vonatkozó kiküldés nem csak anyagi kárt okozhat, hanem presztízsveszteséget is a cégének.

Ha Ön inkább olyan céget vezetne, amely stabil és megbízható alapokra helyezi az online marketing stratégiát, és szívesen fogadna tőlünk további tanácsokat, ötleteket, valóban működő, tesztelt megoldásokat a listaépítésre és az e-mail marketingre, jöjjön el hozzánk egy konzultációra!

A konzultáció időtartama 2 óra.

A konzultáció helyszíne: Sales Akadémia Iroda, 1071 Budapest, Városligeti fasor 47-49.

Kattintson ide a bejelentkezéshez!

Hozzászólások 0 db

Ehhez a bejegyzéshez még nincs hozzászólás. Legyen Ön az első!

Szóljon hozzá Ön is! Szeretne hozzászólásai mellé avatar ikont is? A gravatar.com segítségével 5 perc alatt
elkészítheti.
Megoldásaink az Ön igényeire szabva
JUNIOR
csomag
egészen kicsiknek
  • megírjuk a hírleveleit
  • izgalmassá varázsoljuk
    előre megírt hírleveleit
  • felprogramozzuk és
    kiküldjük hírleveleit
  • meghatározzuk olvasói személyiségtípusát
  • szegmentáljuk típusok
    szerint a listáját
  • típusokra szabottan kommunikálunk feliratkozóival
  • havi 5 munkaórát kap
    tőlünk
89.000 Ft + ÁFA / hó
SENIOR
csomag
stabil vállalkozásoknak
Ami a Juniorban benne van,
és még:
  • automata sorozatokat készítünk
  • online kampányokat készítünk
  • offline kampányokat készítünk
  • havi 2 óra személyes konzultációt és
  • havi 9 munkaórát kap tőlünk
135.000 Ft + ÁFA / hó
V.I.P.
csomag
nagyravágyóknak
Ami a Juniorban és a Seniorban benne van, és még:
  • csali anyagokat készítünk
  • telefonnal lekövetjük DM kampányait
  • közös hírlevél-marketing tervet készítünk
  • havi 2x2 óra személyes konzultációt és
  • havi 18 munkaórát kap
    tőlünk
250.000 Ft + ÁFA / hó