Mikor kezdje el a KARÁCSONYI kampányát?
2021.09.22. | Hozzászólások (0 db)A legtöbb vállalkozás számára az utolsó negyedév, a karácsonyi időszak a legerősebb időszak forgalom szempontjából. Ilyenkor a vásárlók a tökéletes ajándékot keresik szeretteik számára.
Ha ügyesen alakítja a marketing stratégiáját, ebben az 1-1,5 hónapos időszakban akár az első 3 negyedév forgalmát akár duplázni vagy triplázni tudja!
Mutatom hogyan!
A cikk átolvasása kb. 8 perc 20 másodpercet vesz igénybe. Tartalmaz 4 konkrét példát, 2 letölthető segédletet, és egy pontos útmutatót a stratégiája kialakításához.

Először is tisztázzuk:
Kinek való és kinek NEM való a karácsonyi kampány?
Mindenek előtt, fontos tudnia, hogy vannak olyan vállalkozások is, amelyeknek egyértelműen nem terep ez az időszak. Mivel a karácsony a család, a szeretet ünnepe ezért mielőtt belevág a kampány elkészítésébe gondolja át, hogy a terméke, vagy a szolgáltatása erre az alkalomra jó ajándék-e?
(Például egy kertészeti webáruház, vagy egy hozzánk hasonló tréningcég nagyon nehezen tud vonzó karácsonyi ajánlatot adni.)
Karácsonykor az emberek hajlanak arra, hogy olyan dolgokat vegyenek meg a szeretteiknek, aminek ők maguk is örülnének. Már magával a vásárlással is boldogsághormont szabadítanak fel, ami őket is felkészíti a karácsonyi hangulatra.
Éppen ezért, úgy kell összeállítania az ünnepi ajánlatát, hogy az ne csak az AJÁNDÉKOZOTTAT, hanem magát az AJÁNDÉKOZÓT is boldoggá tegye. Ez az igazi kihívás!
Hadd kezdjem rögtön egy személyes sztorival: ha Ön is volt 2015 októberében a 2. SalesMeetUp rendezvényünkön, vagy a Learnie.hu videokurzus portálomon ›› megnézte ezt az előadást, akkor ismerheti már az egyik karácsonyi kampányunk történetét, ami őszintén szólva eléggé "balul" sült el.
Mint minden cégvezető, én is boldogan készültem az ünnepekre 2012-ben. Úgy éreztem, hogy összeállítottam (szerintem) a világ legjobb ajánlatát. A DVD-s oktatóanyaginkból készítettem különböző csomagokat.
Az volt az alapfeltevésem, hogy mivel az ügyfeleink folyamatosan tanulnak, ott vannak minden konferencián, elolvasnak minden könyvet és meghallgatnak minden oktató anyagot: ők biztos, hogy szomjazzák a tudást. Ergo a legjobb ajándék, amit adhatok nekik: a még több tudás.
Éppen ezért, összeállítottam 3 szuper ünnepi csomagot (az önnepi csillogás jegyében az "ezüst", "arany" és "gyémánt" fantázianeveket adtam nekik), amelybe a tananyagainkat csomagoltam össze kedvezményes áron. Melyekhez egy csodaszép kézműves nyakláncból és fülbevalóból álló szettet is adtam ajándékba.
Ugye milyen praktikus? :)
Ott a rengeteg tudás, és egy nagyon klassz kiegészítő! Ennek biztosan minden hölgy vásárlóm örülni fog, és az uraknak is jól jön majd a plusz ajándék, amit odaadhatnak a szeretteiknek.
Aztán elindult a kampány.
Lement az izzítás, bedobtam a szenzációs ajánlatainkat, mentek kifelé szép sorban a sales levelek.
...és semmi...
El tudja képzelni milyen értetlenül álltam a történek előtt?
- beletettem a sok munkát a levelekbe...
- adtam egy komoly kedvezményt ÉS extra ajándékot is...
- a LEGJOBB tudásomat kínáltam...
- és senki nem vásárolt...
Végül a kampányt 1 db gyémánt csomag eladással zártuk. Hát nem repestem az örömtől, de legalább a befektetett összeg visszajött.
Ilyen helyzetben két féle ember létezik, a kudarcot kétféle módon lehet megélni:
- az egyik ember tanul belőle,
- a másik feladja.
Én azok közé tartozom, akiket a kudarc nem letör, hanem megerősít, így azt választottam, hogy alaposan utánajárok a miérteknek.
Be kellett ismernem, hogy:
- a termékeim sajnos NEM tipikus karácsonyi ajándékok. Nem elég "szexik" az ünnepekre.
- hibáztam, mert nem kommunikáltam, hogy mennyi volt az eredeti ár, amiből a kedvezményt adtam (Ön ezt ne kövesse el!)
- nem voltam ELÉGGÉ nagyvonalú a kedvezményt illetően, karácsonykor az emberek MÉG TÖBBET várnak.
- az a csodaszép ajándék, amit kínáltam a tudásanyag mellé a célcsoportunk számára, lehet, hogy nekem nagyon is tetszett, de lehet, hogy nem volt elég vonzó az olvasóimnak (tanulság: teszteljen, és adjon többféle lehetőséget a választásra!)
- nem volt eléggé összehangolt a kommunikáció a különböző csatornáinkon. 2012-ben CSAK az e-mail listámra támaszkodtam (nem hirdettem Facebookon, vagy Bannereken...)
Ha Ön nem szeretne így járni az ünnepi kampányával, akkor tervezzen előre gondosabban!
De vajon mikor kell elkezdeni?
Ha nagyon szigorú vagyok, akkor azt kell, hogy mondjam, már év elején! Nekem is akkor kellett VOLNA gondolkozni A NAGY DURRANÁSON. De ha még csak most tervez belevágni, akkor alapvetően még most (így szeptember derekán) sincs elkésve.
A legnagyobb hajrá november közepén indul. Ezt jól jelzi az is, hogy hazánkban is egyre népszerűbb a Black Friday nevű akció. Ezzel egyre több cég próbálja meg magához csábítani a vásárlókat, még az ünnepek előtt.
A cikk végén részletesen bemutatom Önnek 3 ügyfelünknek tavaly karácsonyi kampányát, de előtte még nézzünk át 2 fontos kérdést!
1. Hogyan tudja eldönteni, mikor kell elkezdeni a kampányt?
Ez nagyban függ a termék, vagy a szolgáltatás típusától. Az egyedileg, megrendelésre készülő termékek esetében az sem ritka, hogy a rendeléseket csak november végéig tudja felvenni. Így ha Önnek is olyan terméke van, mint pl. a Táblácska, vagy éppen videók digitalizálásával foglalkozik, akkor a karácsonyi kommunikációját már szeptember-október táján el kell kezdenie. Így a megrendeléseket időben tudja majd teljesíteni.
Ugyancsak a kézműves, de nem egyedi megrendelésre készülő termékek esetében is JÓVAL ELŐRE fel kell készíteni a vásárlókat. Hangsúlyozza ilyenkor, hogy a kínálat LIMITÁLT, így nem érdemes az utolsó percre hagyni a rendelést.
B2C értékesítés esetén, ha céges ajándékokat kínál partnereinek, akkor szintén azt javaslom, hogy mielőbb kezdje el a kampányt! Ehhez egy haladó tipp: mivel az online térben nagyon nagy a cégeknél a reklámzaj, érdemes POSTAI DM-mel megkeresnie rendszeres, vagy lehetséges vásárlóit. Küldjön nekik egy bemutató termékcsomagot, katalógust, néhány egyedi, a cég habitusára szabott ajándékötletet, amelynek a megvalósításában természetesen Ön tud majd segíteni!
Ha sikerült nagyjából belőni, hogy mikor is kell elkezdenie a kampányt, akkor jöhet a stratégiai tervezés.
Gondolja át, hogy:
- ki a célcsoport
- mi lesz az ajánlat (lehetőleg ne legyen bonyolult, ne tartalmazzon túl sok választási lehetőséget)
- hogyan szeretné ütemezni a kommunikációt
- milyen csatornákat fog bevetni a kampány során és
- végül, de nem utolsó sorban készítse elő a hirdetéseket, a weboldalt, a megrendelési felületet, töltse fel a készleteket, tesztelje le a folyamatokat mielőtt elindítja a kampányt.
Ha még a fenti kérdések között van olyan, amiben bizonytalan: kérjen tőlem egy konzultációs időpontot és segítek megtervezni a karácsonyi kampányát!
Ha csak egy kis útmutatásra van szüksége a kampány összeállításához, akkor pedig kattintson ide és töltse le a NAGY KAMPÁNYTERVEZÉSI ÚTMUTATÓT, amelyben az online illetve az offline kampányokról tudhat meg többet.
Mitől lesz más az Ön kampánya, mint a versenytársaié?
Attól, ha nem csak "húst árul sültkrumplival", hanem "azt a marhaburgert kínálja menüben, amelyet egy olyan farmról származó Angus marhából készítenek, ahol boldogok a jószágok. Ettől van a húspogácsának sokkal jobb íze, mint azoknak, amelyek átlagos marhatelepekről származó, rettenetes körülmények között élő állatokból készültnek."
Azaz meg kell találnia:
- a saját történetét, amihez tudnak ÉRZELMILEG kötődni az emberek (hiszen az egy jobb világ, ahol a marhák is boldogan élnek mielőtt a tányérra kerülnek!)
- és a MIÉRTJÉT! Erről részletesebben ebben a cikkben olvashat.
Karácsonyi kampányok az ügyfeleinknél:
3 példát szeretnék Önnek megmutatni most a saját Marketing Kivitelezési ügyfeleinktől, amelyekből meríthet néhány ötletet.
a.) Az első a SEMMIBŐL induló:
Tavaly az egyik új megbízónknál teljesen nulláról kellett elkezdenünk az építkezést. Alig volt 300 fős az e-mailes adatbázis, és velük sem kommunikáltak túl sokat. Így a karácsonyi kampányt egy izgalmas játékkal kezdtük MÉG októberben, amelynek a során ezt az adatbázist közel 1400 főre duzzasztottuk.
A játék nagyon meghökkentette az embereket. Hiszen MÁR október elején arról kérdeztük meg őket, hogy melyik a kedvenc szaloncukor ízesítésük. Ezt tettük két kategóriában (klasszikus és különleges ízek). Ezzel jó korán eszükbe juttattuk, hogy "bizony, idén is kell valamit a fára aggatni!"
A játék után pedig nem engedtük el a kezüket. Folyamatosan küldtük nekik az újdonságokat. Sőt! Egy erős PR tevékenységgel is megtámogattuk a kampányt. Végül olyan nagy lett a kereslet a kézműves szaloncukorra, hogy december elejére a legtöbb ízből elfogyott a készlet. A gyártásban nem tudták elég gyorsan termelni a finomságokat. Így a kampányban előre megtervezett levelek egy jó része nem is lett kiküldve, mert már nem volt mit eladni. Pedig váltott műszakban 0-24-ben dolgoztak a csokiüzemben a kollégák.
Ha Önnek kicsi, vagy elhanyagolt listája van, akkor van egy jó hírem Önnek! Most még van rá ideje, hogy felduzzassza az adatbázisát új, potenciális érdeklődőkkel.
Ehhez összegyűjtöttünk 9+1 bevált módszert. Kattintson ide érte! ››
b.) A REKORD HOSSZÚ karácsonyi kampány:
Másik ügyfelünk fonal webáruházának az volt a tavalyi karácsonyi stratégiája, hogy egy elképesztően hosszú, 100 napos kampánnyal készíti fel a karácsonyra a követőit. Illetve ez igazából sokkal inkább egy kampány sorozat, de a kommunikációjában a "100 nap Karácsonyig" égisze alatt kapták az újabb és újabb ajánlatokat az olvasók.
Miért ilyen hosszú?
Minden marketing guru azt tanítja, hogy a kampány legyen rövid, tömör, határozott kommunikációval. Ezzel mégis teljesen szembe mentünk ennél az ügyfelünknél.
Ennek 2 fontos oka van:
- a célcsoport tagjai jellemzően a nagymamák, akik az online világban bizonytalanok. Rá vannak utalva a szeretteik segítségére, akik lehet, hogy csak a hétvégén, vagy a hó végén látogatják őt meg, és csak ilyenkor tudnak segíteni neki fonalat rendelni.
- NEM a fonal a karácsonyi ajándék, hanem a termék, ami ebből készül! Éppen ezért, onnantól kellett indítani a vásárlási folyamatot, hogy kitalálják, mi legyen az ajándék. Így a kampány kommunikációjának HANGSÚLYA az inspiráción volt. Ezt egészítették ki a hétről-hétre egyre jelentősebb kedvezményt kínáló ajánlatok. Ebben a folyamatban fontos szempont volt, hogy ki mennyire gyorsan tud kötni. Ezért az ötletekben ezt is figyelembe vettük. Míg a kampány elején a nagyobb lélegzetvételű darabokat ajánlottuk, a végén már a néhány óra alatt is megköthető apróságokon volt a fókusz.
Ebben a 100 napban sikerült megdupláznunk az első 8 hónap teljes árbevételét.
c.) Az extrém INTENZÍV:
A karácsony előtti őrületben óriási kihívás minden vállalkozásnak a rengeteg ember, és a tökéletes ajándék kutatásával járó stressz. Ilyenkor kapjuk a legtöbb e-mailt, és ilyenkor találkozunk a legtöbb reklámmal. A TV-ben, online, a rádióban, a plázában, a buszon... MINDENHOL.
Ebből 2 módon tűnhet ki:
Vagy valami nagyon kiugró design-nal, amire felkapják a fejüket az emberek. (pl. egy strandolós kreatív a legnagyobb fagyban elég meghökkentő lehet),
Vagy egy nagyon intenzív kampánnyal.
Mi ezt az utóbbi lehetőséget választottuk tavaly az extrém élményajándékokat kínáló ügyfelünk számára. A Black Friday akciótól kezdődően Karácsonyig heti 3-4 kampánylevelet küldtünk. Emellett rengeteg közösségi médiás és AdWords megjelenéssel tettük megkerülhetetlenné az ügyfél márkanevét.
Ezt az intenzív kampányt kiegészítettük 3 nyereményjátékkal is. Ebben volt olyan, hogy plüss állatokat tettünk jégre a Dunán, és őket kellett lencsevégre kapni, és beküldeni a róluk készült fotókat. Vagy éppen egy Mikulás napi ingyen taxizásra kellett extrém gyorsan jelentkezni.
Az ilyen intenzív kampány veszélye, hogy kiégetheti a listát. Éppen ezért különösen fontos, hogy egy ilyen hosszú és sűrű kampányban minden egyes érintéssel legyen új mondanivalója! Egy új ötletet, egy még nagyobb kedvezmény, egy jótékony megmozdulást, egy játékot...
Bízom benne, hogy a fenti példákból, és a letölthető anyagokból Ön is egy szenzációs karácsonyi kampányt tud majd összeállítani idén!
Vágjon bele mielőbb a tervezésbe! Ne hagyja az utolsó pillanatra, mert a kapkodásnak sosincs jó vége!
Ha még nem töltötte le, akkor:
Sikeres kampányokat kívánunk Önnek is!
Hozzászólások 0 dbEhhez a bejegyzéshez még nincs hozzászólás. Legyen Ön az első!
- megírjuk a hírleveleit
- izgalmassá varázsoljuk
előre megírt hírleveleit - felprogramozzuk és
kiküldjük hírleveleit - meghatározzuk olvasói személyiségtípusát
- szegmentáljuk típusok
szerint a listáját - típusokra szabottan kommunikálunk feliratkozóival
- havi 5 munkaórát kap
tőlünk
és még:
- automata sorozatokat készítünk
- online kampányokat készítünk
- offline kampányokat készítünk
- havi 2 óra személyes konzultációt és
- havi 9 munkaórát kap tőlünk
- csali anyagokat készítünk
- telefonnal lekövetjük DM kampányait
- közös hírlevél-marketing tervet készítünk
- havi 2x2 óra személyes konzultációt és
- havi 18 munkaórát kap
tőlünk